Connect with us

Prawo

Kto został nowym Prezydentem RP?

W minioną niedzielę Polacy wybrali prezydenta. 12 lipca odbyła się II tura wyborów prezydenckich, do której przeszedł obecnie urzędujący prezydent – Andrzej Duda oraz Rafał Trzaskowski. Walka o urząd do samego końca była zaciekła i budziła wiele emocji wśród kandydatów, ich sztabów, a przede wszystkim wyborców, którzy z zapartym tchem, a niektórzy nawet ze łzami w oczach śledzili coraz to nowsze wyniki.

Wielka mobilizacja społeczna


Nie było wiadomo od razu kto został Prezydentem Rzeczypospolitej Polski. Kiedy wybiła godzina 21:00 ogłoszono wstępne wyniki. Według badania exit poll, które zostało wykonane przez Ipsos na Andrzeja Dudę zagłosowało 50,4%, a na Rafała Trzaskowskiego 49,6%. Różnica więc była minimalna, dlatego nie można było wtedy jednoznacznie stwierdzić kto zwyciężył. Zaraz po ogłoszeniu tych wyników, do mediów dotarła wiadomość, że w niektórych miejscach lokale wyborcze nie zostały jeszcze zamknięte – kolejka była tak długa, że osoby, które przyszły przed 21:00 nie zdążyły oddać głosu. Osobom, które były przed zamknięciem, pozwolono jeszcze zagłosować. Jak więc można się po tym domyślić była spora frekwencja, a wynosiła ona aż 68,18%. To rekordowa frekwencja w historii Polski po 1989 roku!
W niektórych komisjach, ludzie jeszcze oddawali głosy, a w jeszcze innych już zaczęto je liczyć. Czekano także na wyniki z zagranicy. W nocy trwało liczenie głosów. Następnego dnia, kiedy spłynęły wyniki ze wszystkich komisji było już wiadomo, kto został prezydentem.

Wyniki wyborów


Na drugą kadencję został wybrany Andrzej Duda. Otrzymał on 51,03% głosów, natomiast na Rafała Trzaskowskiego zagłosowało 48,97%, jak więc widać walka była naprawdę wyrównana. Jednak, gdy spojrzymy na mapę jak głosowały poszczególne województwa, okaże się, że większość mieszkańców z nich zagłosowała na Trzaskowskiego. Bowiem wygrał on w 10 województwach – pomorskim, lubuskim, zachodniopomorskim, dolnośląskim, opolskim, wielkopolskim, kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim, śląskim oraz mazowieckim. Natomiast Andrzej Duda wygrał zaledwie w 6 pozostałych, czyli w podkarpackim, lubelskim, świętokrzyskim, podlaskim, łódzkim i małopolskim. Z kolei, jeśli spojrzy się na mapę świata – jak głosowali Polacy przebywający za granicą to okaże się, że w większości państw również zwyciężył Rafał Trzaskowski. Jednak po przeliczeniu tych wszystkich głosów, wychodzi, że to Andrzej Duda zwyciężył.

Wybory, które zapamietamy…


Wybory przyniosły ze sobą mnóstwo emocji. Jedni są zadowoleni z wyników, natomiast część Polaków rozpacza z powodu wygranej obecnego prezydenta. Pragnęli oni zmiany, jednak będzie trzeba poczekać na nią nieco dłużej.
Bez wątpliwości można stwierdzić, że te wybory z 2020 roku na pewno zapiszą się na długi czas na kartach historii Polski.

Kontynuuj czytanie

Finanse

Outsourcing BHP

budowniczy na budowie

Zbiór zasad oraz przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy jest bardzo ważny. Został określony po to, aby ochraniać zdrowie i życie wszystkich pracowników. Ma on szczególne znaczenie np. na budowie, gdzie może zdarzyć się nagły wypadek. Właściciel firmy budowlanej ma więc obowiązek organizować okresowe szkolenia w tym temacie i spełnić wszelkie wymogi BHP (zakupić sprzęt oraz przygotować odpowiednią dokumentację, gdzie będzie opisana ocena ryzyka zawodowego).

Najważniejsze wytyczne BHP na placu budowy

Przed rozpoczęciem prac, wszystkie zatrudnione osoby powinny oczywiście przestrzegać warunków i zasad, o których mówi prawo budowlane. Nie tylko chodzi o to, aby mieli prawidłowo zapięte szelki w trakcie zadań wykonywanych na wysokościach (na uziemionym, posiadającym instalację piorunochronną rusztowaniu).

Musi mieć założoną profesjonalną odzież ochroną, kaski i obuwie robocze. Inne bardzo ważne normy związane są m.in. z: postępowaniem w razie pożaru, obsługą urządzeń technicznych i ich stanem (nie tylko mowa o zwykłych drabinach), a także wydaniem właściwego sprzętu zabezpieczającego.

O przestrzeganie bhp na budowie dba oczywiście jej kierownik. On daje pracownikom do podpisania listę obecności, a także zaznajamia ich z licznymi zagrożeniami, planem ochrony zdrowia, zasadami poruszania się po placu, procedurą udzielania pierwszej pomocy, itd. Co więcej, musi pamiętać o stosowaniu znaków bezpieczeństwa (zakazu i nakazu).

Natomiast pracodawca poza zakupem sprzętu, nie może zapomnieć o sporządzeniu dokumentu bhp. Jest to ocena ryzyka zawodowego, dzięki której można określić zagrożenia i zwiększyć poziom bezpieczeństwa w zakładzie pracy i w trakcie prac budowlanych.

pracujący budowniczy

Co musi zawierać dokument BHP?

Przygotowując ocenę ryzyka zawodowego w formie pisemnej, każdy właściciel zakładu powinien opisać szczegółowo każde stanowisko pracy. Co więcej, musi precyzyjnie wymienić wszystkie niebezpieczeństwa, na jakie są narażone zatrudnione osoby.

W odpowiednim miejscu w takim dokumencie nie może także zabraknąć informacji o tym, co zrobić, aby uniknąć ryzyka poważnego wypadku. Chodzi np. o uruchamianie urządzeń i maszyn tylko zgodnie z ich instrukcją obsługi.

Kiedy ocena ryzyka zawodowego będzie już gotowa, to trzeba ją przedstawić nowym pracownikom firmy budowlanej. Zanim obejmą oni przydzieloną funkcję, muszą potwierdzić zapoznanie się z tym dokumentem, a następnie własnoręcznie go podpisać!

BHP Outsourcing

Czasem jednak sporządzenie oceny ryzyka jest dość skomplikowane, zajmuje wiele czasu i generuje dodatkowe, wysokie koszty. Wtedy właściciel przedsiębiorstwa może (pozwalają na to przepisy) skorzystać ze stałej pomocy zewnętrznych firm, które zapewnią kompleksową obsługę. Jest to tzw. bhp outsourcing.

Świetnym wyborem będzie chociażby masil.pl. Doświadczeni specjaliści tam pracujący, w rzetelny sposób przygotują odpowiednią dokumentację. Dzięki nim nie ma mowy o nałożeniu kary (nawet w formie więzienia) w razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy.

Ocenę ryzyka Masil i inne podobne firmy dokonują w kilku etapach. Najpierw zajmują się bardzo szczegółowym przeglądem stanowisk pracy oraz identyfikacją zagrożeń. Później określają, kto i w jakim dokładnie stopniu narażony jest na owe zagrożenia. Kolejnym krokiem będzie szacowanie ryzyka oraz ocenianie skuteczności samych zabezpieczeń. Na koniec specjaliści zanotują własne spostrzeżenia i podejmą decyzje związane bezpośrednio z redukcją ryzyka.

kierownik budowy

Koordynowanie robót budowlanych

BHP Outsourcing to bardzo szeroka usługa, w której skład wchodzą także inne czynności. Mowa, chociażby o organizowaniu kursów bhp i analizie bezpieczeństwa maszyn. Ale bardzo ważne jest także coś jeszcze. Co takiego?

Właściciel firmy budowlanej może wynająć fachowców z Masil, aby ci zajęli się koordynowaniem robót. Jak wówczas mniej więcej wygląda ich praca? Realizują np. zadania, które zapobiegają zagrożeniom bezpieczeństwa, i dzięki którym możliwa jest pełna ochrona zdrowia. Co więcej, doradzają w sporządzeniu instrukcji bezpiecznego wykonywania robót (musi ona uwzględniać warunki prowadzonych prac budowlanych przez wykonawców).

Odpowiedzialność za wypadek na budowie

Mimo opracowania tylu powyższych norm i zasad bhp na budowie, i tak dochodzi do poważnych wypadków. Dane Głównego Urzędu Statystycznego przerażają. W pierwszym półroczu 2020 roku miało miejsce ponad tysiąc trzysta takich zdarzeń. Wielu pracowników zostało ciężko rannych, a czternastu z nich niestety zmarło. Dlatego na koniec artykułu przyjrzyjmy się ogólnie kwestii dotyczącej odpowiedzialności za wypadek w trakcie robót budowlanych. Okazuje się, że może mieć ona charakter karny oraz cywilny. Jeżeli pracodawca nie zapewni odpowiednich warunków, a zasady bhp na budowie nie będą przestrzegane, to należy spodziewać się odpowiednich konsekwencji. Jednak nie zawsze odpowiedzialność spada na samego właściciela. Wiele zależy od stanu faktycznego. Czasem więc kara spotka także leniwego kierownika budowy, mistrza budowlanego, projektanta czy inwestora.

Artykuł powstał we współpracy ze stroną internetową masil.pl.

Kontynuuj czytanie

Bez kategorii

JPK_VAT – informacje o nowej strukturze

jpk-vat-foto

Od 1 października 2020 r. obowiązuje nowy JPK_VAT z deklaracją. Dokument zastąpi wcześniej złożone deklaracje VAT-7 lub VAT7K załącznikami i informacją JPK_VAT.

Nowa metoda raportowania ograniczy potrzebę przekazywania przez podatników podobnych informacji organom podatkowym. Przedsiębiorcy nie będą musieli generować dwóch plików, składać dwóch podpisów i dwukrotnie przesyłać dokumentu. Nowy JPK_VAT zmniejszy również liczbę kontroli podatkowych. W miarę pozyskiwania informacji czas potrzebny na wykonanie wielu czynności kontrolnych ulegnie skróceniu. Podatnicy nie będą angażowani w weryfikację poprawności zgłoszonego podatku należnego i naliczonego, ponieważ każde rozliczenie VAT zostanie automatycznie zweryfikowane. Przypominamy, że przesunięcie terminu wprowadzenia nowego rozwiązania dla wszystkich przedsiębiorców na 1 października 2020 roku wiązało się z COVID-19, co jest odpowiedzią na złożone przez firmy wnioski.

Deklaracja JPK_VAT składa się z dwóch części: ewidencyjnej oraz deklaracyjnej, które są przesyłane razem w postaci jednego pliku. Złożyć ją muszą wszyscy czynni podatnicy VAT, w tym duże, średnie i małe firmy oraz mikroprzedsiębiorstwa.

Co zawiera JPK_VAT z deklaracją?

Nowy plik JPK_VAT zawiera:

  • Zbiór informacji o zakupach i sprzedaży, które są generowane z ewidencji VAT za dany okres,
  • Pozycje ze starego zestawienia VAT-7 (lub VAT-7K),
  • Inne dane potrzebne do analizy poprawności rozliczeń.

Nowy dokument nie dotyczy skróconej deklaracji VAT dla usług taksówek pasażerskich, które powinny być opodatkowane ryczałtem (VAT-12). Nie dotyczy to również innych deklaracji podatkowych, do których mają zastosowanie aktualne przepisy (np. VAT-8, VAT-9M, VAT-10 czy VAT-14).

Jak wysłać nowy JPK_VAT?

JPK_VAT można składać wyłącznie w wersji elektronicznej raz w miesiącu. Podatnicy wysyłają dokumenty przed 25. każdego miesiąca poprzedniego miesiąca. Nowy JPK_VAT będzie miał dwa warianty: miesięczny podatnik-JPK_V7M i kwartalny podatnik-JPK_V7K.

Do podpisywania plików można używać podpisów kwalifikowanych, zaufanych plików konfiguracyjnych lub autoryzowanych danych. Po złożeniu JPK_VAT wraz z deklaracją, podatnik będzie mógł pobrać oficjalne potwierdzenie odbioru (UPO).

Bezpłatna aplikacja do wysyłki JPK_VAT

Ministerstwo Finansów zapewni przedsiębiorcom bezpłatne narzędzia pomagające w przygotowaniu, podpisaniu i przesłaniu dokumentów JPK_VAT wraz z oświadczeniami. Została udostępniona nowa wersja aplikacji e-microfirm oraz interaktywny formularz, który służy do samodzielnego wypełniania i wysyłania plików. Oba narzędzia dedykowane są najmniejszym uczestnikom transakcji gospodarczych.

Interaktywny formularz pozwoli Ci przygotować i wysłać nowy JPK_VAT z dwoma deklaracjami: dla podatników płacących miesięcznie podatek JPK_V7M oraz podatników płacących kwartalnie podatek JPK_V7K. Jest to łatwe w użyciu narzędzie internetowe, które zastąpiło istniejący plik csv. Nowa wersja jest dostępna na podatki.gov.pl od 1 października. Z formularza mogą skorzystać również podatnicy kontrahentów zagranicznych. Wysłanie pliku JPK_VAT z deklaracją nastąpi za pośrednictwem narzędzia JPK Client, które umożliwia weryfikację, zaszyfrowanie, podpisanie i wysłanie pliku. W razie potrzeby narzędzie obsługuje również inne pliki JPK. Aktualna wersja klienta JPK nie będzie już aktualizowana.

Elektroniczna aplikacja dla mikroprzedsiębiorstw pozwala na wystawianie i zapisywanie faktur krajowych, tworzenie ewidencji VAT oraz generowanie i wysyłanie plików JPK_V7M i JPK_V7K oraz JPK_FA. Do korzystania z niej wymagany jest oczywiście dostęp do Internetu. Do aplikacji możesz się zalogować za pomocą profilu zaufanego, e-ID lub bankowości elektronicznej. Dzięki wbudowanym opcjom importu i eksportu danych, obecni użytkownicy narzędzia będą mogli płynnie przejść na nową wersję z rozszerzonymi funkcjami. Nowe narzędzie również obsługuje historyczną wersję JPK_VAT dla wcześniejszych korekt. Aktualna wersja aplikacji będzie jeszcze aktualizowana.

Podsumowując, nowa struktura JPK_VAT 2020 została wprowadzona w celu uproszczenia raportowania ewidencji VAT. Należy jednak mieć na uwadze, że zmiany, o których mowa w tej klauzuli, dodały więcej obowiązków związanych z rejestracją VAT, dlatego łatwiej jest utrzymać prawidłową jej rejestrację poprzez wybór odpowiedniego systemu księgowego.

Artykuł powstał we współpracy z firmą outsourcingową vattax.pl

Kontynuuj czytanie

Popularne

Copyright © 2020 gazeta-wirtualna.pl