Connect with us

Finanse

PIT i CIT 2021 – rozliczenia, ulgi, zmiany

Pit-Cit-2021

2021 przyniesie nowe podatki, które znacząco wpłyną na nasze życie. Przede wszystkim warto wspomnieć o zmianach CIT dla spółek komandytowych. Oczywiście pojawią się również nowe podatki, takie jak podatek od plastiku, cukru czy nawet małpek. Warto więc zapoznać się z najważniejszymi informacjami i przygotować się na nadchodzące zmiany.

Nowe regulacje dotkną głównie rezydentów podatkowych czy też wspólników w spółkach komandytowych i komandytowych. Warto jednak zwrócić uwagę,że takie zmiany wpłyną także na nasze rachunki. Dlaczego? Za prąd i produkty zawierające cukier zapłacimy więcej. Oczywiście będą też korzystne zmiany i ulgi dla samych podatników. Możemy do nich zaliczyć estoński CIT, Slim VAT czy zmiany ryczałtowe.

Zmiany 2021 dotyczące PIT

Nowy formularz PIT w 2021 roku pozwoli na odliczenie darowizn w celu wyrównania Covid-19. Zgodnie z projektem rozporządzenia wydanym przez Ministerstwo Finansów, dotychczasowy wzór zeznania podatkowego zostanie zmieniony. Sama zmiana dotyczy obowiązujących zeznań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Rozliczenia będą się różnić w stosunku do poprzedniego roku.

Ze względu na stan epidemii uaktualniono i zmieniono odpowiednie przepisy, które są związane z:

  • darowiznami przeznaczonymi na walkę z pandemią;
  • podatkiem od przychodów z nieruchomości (zwolnienie z podatku);
  • zwolnieniem z podatku, gdy poniesie się negatywne skutki ekonomiczne;
  • odliczaniem ewentualnych kosztów na wszelką działalność rozwojowo – naukową, która jest prowadzona w celu walki z koronawirusem;
  • darowiznami sprzętu komputerowego dla szkół.

Zmiany 2021 dotyczące CIT

W tym przypadku wszystkie zmiany w podatku od osób prawnych będą dotyczyć między innymi:

  • powiększenia progów przychodów, które uprawniają do korzystania z obniżonej stawki CIT (9%);
  • nałożenie podatku CIT na niektóre spółki jawne i wszystkie komandytowe;
  • wdrożenie podatku CIT estońskiego;
  • uregulowanie strategii podatkowej oraz spraw dotyczących spółek nieruchomościowych;
  • wydłużenie czasu, w którym obowiązują poszczególne rozwiązania podatkowe, które zostały wprowadzone razem z tarczami antykryzysowymi.

Inne zmiany 2021


Nowe opłaty na 2021 rok będą obejmować podatek:

  • cukrowy;
  • od tak zwanych małpek;
  • od deszczu.

Dodatkowo naliczonych zostanie wiele opłat, takich jak podatek od nieruchomości, podatek od posiadania psa i podatek uzdrowiskowy. Opodatkowanie zostanie również wprowadzone zgodnie z nowymi przepisami UE. Z drugiej strony rząd będzie musiał zrezygnować z tak zwanych opłat targowych.

Podatek cukrowy

Przedsiębiorcy sprzedający produkty zawierające cukier (w tym alkohol) i substancje czynne będą dodatkowo opodatkowani od cukru. Gdy produkt będzie dostępny w sprzedaży, przedsiębiorca będzie zobligowany do opłacenia podatku. Zgodnie z nowelizacją niektórych ustaw związanych z promocją zdrowego wyboru konsumentów, firma będzie płacić podatki od napojów:

  • posiadających substancje aktywne – kofeina lub tauryna,
  • zawierających cukier lub substancje słodzące, w tym pakowane napoje alkoholowe poniżej 300 ml.

Wysokość opłaty będzie uzależniona od ilości środka słodzącego w napoju.

Opłata od „małpek”

Koszt podatku musi zapłacić przedsiębiorca, który sprzedaje nie więcej niż 300 ml napojów alkoholowych. Opłata wynosi 25 zł za litr 100 ml (w tym 300 ml) alkoholu. Oznacza to, że w przypadku, gdy napoje alkoholowe są dostarczane w opakowaniu jednostkowym o nominalnej objętości napoju nie większej niż 300 ml, przedsiębiorcy są zobowiązani do zapłaty.

Nowa opłata handlowa

Od stycznia 2021 r. będzie obowiązywał również podatek handlowy, który będzie dotyczył detalistów sprzedających poszczególne towary konsumentom. Nowy podatek będzie miał dwie stawki podatkowe:

  • Stawka podatku 0,8% dotyczy 170 mln zł miesięcznej sprzedaży detalicznej nieprzekraczającej podstawy opodatkowania
  • Stawka podatku na poziomie 1,4% przekracza podstawę opodatkowania o ponad 170 mln zł.

Podatek mocowy

To kolejny podatek, który wpłynie na wysokość naszego rachunku za prąd. Obejmie zarówno rodziny i przedsiębiorców. Rachunek za prąd ma zapewnić ciągłość zasilania. Zebrane pieniądze mają być przeznaczone na sfinansowanie budowy nowych elektrowni oraz modernizację już istniejących. Szacuje się, że rachunek za energię elektryczną może wzrosnąć o 10 zł.

Nowy rok przyniesie nam także podatek od posiadania psa oraz dodatkową opłatę od plastiku. Warto na bieżąco śledzić poszczególne zmiany. Dobra orientacja na temat spraw bieżących przyda się w planowaniu budżetu domowego lub przy prowadzeniu firmy. Doskonale wiemy, że wszystkie takie zmiany mogą być niezrozumiałe. Mamy więc nadzieję, że ten artykuł był dla ciebie pomocny i pomógł zrozumieć najważniejsze kwestie.

Artykuł powstał we współpracy z Payroll, ekspertami w zakresie outsourcingu kadrowo-płacowego.

Kontynuuj czytanie

Finanse

Praca zdalna w dobie COVID – odnajdź się w nowej rzeczywistości

praca-z-domu-foto

Biuro w domu może być świetne. Nie ma potrzeby dojazdów do pracy w centrum a szansa na nieprzerwaną pracę nad projektami wzrasta, gdy siedzimy sami, we własnych czterech ścianach. Jednak brak dostępu do fizycznych narzędzi i infrastruktury jest jednym z oczywistych wyzwań. Możesz początkowo odczuwać problemy nawet jeśli masz wszystko, czego potrzebujesz do pracy. Koncentracja może być trudna, oddzielenie pracy od czasu wolnego może być również sporym wyzwaniem o utrzymaniu relacji nie wspominająć. Oto kilka wskazówek, które pomagają setkom pracowników wykonywać swoje obowiązki w domu.

Komunikacja podczas Home Office

Po pierwsze nie odwołuj spotkań. Możliwości zorganizowanej komunikacji są ważniejsze niż kiedykolwiek. Teraz, gdy mamy mniej bezpośrednich kontaktów, powinniśmy jeszcze częściej szukać innych sposobów. Istnieje wiele narzędzi (większość to narzędzia bezpłatne) do prowadzenia telekonferencji. Biuro domowe nie jest wymówką, aby odizolować się od swojego zespołu. Spotkania świetnie nadają się do utrzymywania relacji i są dobrą okazją do wywarcia presji rówieśników na wypadek, gdybyś miał trudności z załatwianiem spraw w domu. W rzeczywistości wiele firm wprowadziło obowiązkowe 15-minutowe spotkania podsumowujące, aby krótko podzielić się swoimi celami na dany dzień i sprawdzić czy ktoś potrzebuje wsparcia.

Po drugie komunikuj się jasno i jednoznacznie. Jest to zawsze ważne, ale teraz jest kluczowe, ponieważ nie masz możliwości po prostu zwrócić się do współpracownika bezpośrednio w biurze i od razu coś wyjaśnić. Jeśli trzeba coś zrobić, poproś o to bezpośrednio i podaj jasne wskazówki. Uzgodnij terminologię i trzymaj się jej podczas dyskusji. Jasna i jednoznaczna komunikacja pozwoli Ci zaoszczędzić dużo czasu i frustracji.

Po trzecie – na bieżąco aktualizuj swój kalendarz. Twoi współpracownicy muszą wiedzieć, jak organizujesz swój czas. Aktualizowanie kalendarza to zdecydowanie dobry pomysł. Twoje zaplanowane spotkania i rozmowy prawdopodobnie już istnieją, ale możesz rozważyć dodanie bloków czasowych dla zadań, nad którymi pracujesz, zwłaszcza jeśli wolisz, aby w tym czasie Tobie nie przeszkadzano. W ten sposób członkowie Twojego zespołu wiedzą, jaki projekt aktualnie zajmuje Ci czas. Możesz również zaznaczyć czas, kiedy planujesz zakończyć pracę, ponieważ wielu z nas dostosowuje nieco inny harmonogram w biurze domowym. Pomoże Ci to oddzielić pracę od domu.

Wybierz mniej kanałów komunikacji. Czatowanie nie jest tak efektywne jak rozmowy głosowe czy wideo podczas rozmowy ze współpracownikami, ale jeśli Twój zespół jest do tego przyzwyczajony, jest to łatwe w użyciu narzędzie również podczas pracy zdalnej. Pamiętaj tylko, że istnieje wiele różnych kanałów komunikacji i powinieneś ustalić podstawowe zasady, które z nich mają być używane i jak. Im więcej kanałów używasz, tym bardziej będzie to zagmatwane.

Kilka porad, aby odnaleźć się podczas pracy w domu

Korzystaj z aplikacji i metod zwiększających produktywność. Jeśli trudno Ci się skoncentrować, wypróbuj różne aplikacje i metody zwiększające produktywność. W wielu zespołach często używa się dedykowanego oprogramowania, które uporządkowuje pracę. Firmy dzielą pracę na bloki czasu, nie zapominając o przerwach. Wszystko jest oczywiście odpowiednio komunikowane. To pomaga nam skoncentrować się na zadaniu.

Napisz krótką listę rzeczy do zrobienia, a nawet skróć ją. Utrzymywanie porządku w zadaniach jest niezwykle pomocne, więc zacznij dzień od sporządzenia listy celów, które chcesz osiągnąć. Nadaj im priorytety i jeśli to konieczne, przenieś niektóre z nich na następny dzień. Zwięzła lista rzeczy do zrobienia pomoże Ci skupić się na zadaniach. Po osiągnięciu celu zawsze można rozpocząć pracę nad przełożonymi zadaniami. Niektórzy korzystają z narzędzi od znanych firm, niektórzy trzymają się bardziej analogowych rozwiązań. Czymkolwiek jest Twoje narzędzie, upewnij się, że wykorzystujesz program, jaki Tobie odpowiada na dłuższą metę.

Przygotuj się do pracy przed jej rozpoczęciem. Kiedy twoje miejsce pracy jest również miejscem, w którym spędzasz wolny czas, rozdzielenie tych dwóch może być trudne. Należy pamiętać, że praca zdalna to nadal praca: ustaw alarm, załóż ubranie i zaaranżuj sobie stosunkowo spokojne miejsce (osobny pokój jest idealny, ale nie każdy może sobie na to pozwolić), w którym możesz wygodnie siedzieć przez cały dzień.

Regularne przerwy kawowe i obiadowe są bardzo ważne. Wykorzystaj ten czas, aby zadzwonić do współpracowników, aby ich sprawdzić i dowiedzieć się, jak sobie radzą. Pozostań towarzyski zarówno z kolegami z drużyny, jak i ludźmi, z którymi mieszkasz.

Wiedz, gdzie wyznaczyć granicę. Kiedy skończysz dzień, wyłącz komputer. Praca nie ucieknie, nie trzeba jej pilnować.

Artykuł powstał we współpracy z Payroll.pl

Kontynuuj czytanie

Bez kategorii

JPK_VAT – informacje o nowej strukturze

jpk-vat-foto

Od 1 października 2020 r. obowiązuje nowy JPK_VAT z deklaracją. Dokument zastąpi wcześniej złożone deklaracje VAT-7 lub VAT7K załącznikami i informacją JPK_VAT.

Nowa metoda raportowania ograniczy potrzebę przekazywania przez podatników podobnych informacji organom podatkowym. Przedsiębiorcy nie będą musieli generować dwóch plików, składać dwóch podpisów i dwukrotnie przesyłać dokumentu. Nowy JPK_VAT zmniejszy również liczbę kontroli podatkowych. W miarę pozyskiwania informacji czas potrzebny na wykonanie wielu czynności kontrolnych ulegnie skróceniu. Podatnicy nie będą angażowani w weryfikację poprawności zgłoszonego podatku należnego i naliczonego, ponieważ każde rozliczenie VAT zostanie automatycznie zweryfikowane. Przypominamy, że przesunięcie terminu wprowadzenia nowego rozwiązania dla wszystkich przedsiębiorców na 1 października 2020 roku wiązało się z COVID-19, co jest odpowiedzią na złożone przez firmy wnioski.

Deklaracja JPK_VAT składa się z dwóch części: ewidencyjnej oraz deklaracyjnej, które są przesyłane razem w postaci jednego pliku. Złożyć ją muszą wszyscy czynni podatnicy VAT, w tym duże, średnie i małe firmy oraz mikroprzedsiębiorstwa.

Co zawiera JPK_VAT z deklaracją?

Nowy plik JPK_VAT zawiera:

  • Zbiór informacji o zakupach i sprzedaży, które są generowane z ewidencji VAT za dany okres,
  • Pozycje ze starego zestawienia VAT-7 (lub VAT-7K),
  • Inne dane potrzebne do analizy poprawności rozliczeń.

Nowy dokument nie dotyczy skróconej deklaracji VAT dla usług taksówek pasażerskich, które powinny być opodatkowane ryczałtem (VAT-12). Nie dotyczy to również innych deklaracji podatkowych, do których mają zastosowanie aktualne przepisy (np. VAT-8, VAT-9M, VAT-10 czy VAT-14).

Jak wysłać nowy JPK_VAT?

JPK_VAT można składać wyłącznie w wersji elektronicznej raz w miesiącu. Podatnicy wysyłają dokumenty przed 25. każdego miesiąca poprzedniego miesiąca. Nowy JPK_VAT będzie miał dwa warianty: miesięczny podatnik-JPK_V7M i kwartalny podatnik-JPK_V7K.

Do podpisywania plików można używać podpisów kwalifikowanych, zaufanych plików konfiguracyjnych lub autoryzowanych danych. Po złożeniu JPK_VAT wraz z deklaracją, podatnik będzie mógł pobrać oficjalne potwierdzenie odbioru (UPO).

Bezpłatna aplikacja do wysyłki JPK_VAT

Ministerstwo Finansów zapewni przedsiębiorcom bezpłatne narzędzia pomagające w przygotowaniu, podpisaniu i przesłaniu dokumentów JPK_VAT wraz z oświadczeniami. Została udostępniona nowa wersja aplikacji e-microfirm oraz interaktywny formularz, który służy do samodzielnego wypełniania i wysyłania plików. Oba narzędzia dedykowane są najmniejszym uczestnikom transakcji gospodarczych.

Interaktywny formularz pozwoli Ci przygotować i wysłać nowy JPK_VAT z dwoma deklaracjami: dla podatników płacących miesięcznie podatek JPK_V7M oraz podatników płacących kwartalnie podatek JPK_V7K. Jest to łatwe w użyciu narzędzie internetowe, które zastąpiło istniejący plik csv. Nowa wersja jest dostępna na podatki.gov.pl od 1 października. Z formularza mogą skorzystać również podatnicy kontrahentów zagranicznych. Wysłanie pliku JPK_VAT z deklaracją nastąpi za pośrednictwem narzędzia JPK Client, które umożliwia weryfikację, zaszyfrowanie, podpisanie i wysłanie pliku. W razie potrzeby narzędzie obsługuje również inne pliki JPK. Aktualna wersja klienta JPK nie będzie już aktualizowana.

Elektroniczna aplikacja dla mikroprzedsiębiorstw pozwala na wystawianie i zapisywanie faktur krajowych, tworzenie ewidencji VAT oraz generowanie i wysyłanie plików JPK_V7M i JPK_V7K oraz JPK_FA. Do korzystania z niej wymagany jest oczywiście dostęp do Internetu. Do aplikacji możesz się zalogować za pomocą profilu zaufanego, e-ID lub bankowości elektronicznej. Dzięki wbudowanym opcjom importu i eksportu danych, obecni użytkownicy narzędzia będą mogli płynnie przejść na nową wersję z rozszerzonymi funkcjami. Nowe narzędzie również obsługuje historyczną wersję JPK_VAT dla wcześniejszych korekt. Aktualna wersja aplikacji będzie jeszcze aktualizowana.

Podsumowując, nowa struktura JPK_VAT 2020 została wprowadzona w celu uproszczenia raportowania ewidencji VAT. Należy jednak mieć na uwadze, że zmiany, o których mowa w tej klauzuli, dodały więcej obowiązków związanych z rejestracją VAT, dlatego łatwiej jest utrzymać prawidłową jej rejestrację poprzez wybór odpowiedniego systemu księgowego.

Artykuł powstał we współpracy z firmą outsourcingową vattax.pl

Kontynuuj czytanie

Finanse

Sztuka przekazu – jak tworzyć skuteczne reklamy

praca w agencji marketingowe

Nie trzeba być specem w zakresie marketingu, by wiedzieć, że reklama jest dźwignią handlu. W przypadku promowania marki i produktu, najważniejszym elementem jest zatem skuteczna reklama. Jakie więc elementy składają się na efektywną reklamę i jakie kryteria brać pod uwagę wybierając odpowiednią agencję reklamową, której zadaniem ma być stworzenie skutecznej kampanii reklamowej?

Cechy skutecznej reklamy

Stworzenie skutecznej i efektywnej reklamy, wbrew pozorom nie jest takie proste. W dzisiejszych czasach, w dobie szeroko rozwiniętych mediów, przebicie się ze swoim produktem wymaga wiele wysiłku i dobrej strategii. Tym bardziej że wśród odbiorców reklamy niekiedy odbierane są raczej negatywnie. Skuteczna reklama zatem musi spełniać kilka warunków.
Powinna być innowacyjna i kreatywna, rzucać się w oczy, by nie zginąć w gąszczu konkurencji. Nie powinna zawierać zbyt wielu informacji, lecz posługiwać się prostymi przekazami, jednak musi być zrozumiała dla odbiorcy. Ponadto dobrze jest by była nacechowana pozytywnie i nie była zbyta nachalna.

Direct mailing

Pamiętać należy, że obecnie wyróżnić można kilka rodzajów reklamy, nie tylko telewizyjnych, czy zamieszczanych w Internecie. Jedną z nowoczesnych metod przekazu jest direct mailing– czyli materiały promocyjne w postaci ulotek, broszur, ale także kalendarzy czy wielorakich gadżetów wrzucanych bezpośrednio do skrzynki pocztowej odbiorcy. Istnieje także jej odmiana internetowa, którą jest e-mailing. Istotne jest, by forma materiałów promocyjnych była niestandardowa i zaskakiwała klientów, co wiąże się ze zwiększoną zapamiętywalnością marki.

Identyfikacja wizualna

W przypadku całej serii produktów, dbanie o rozpoznawalność marki jest trudniejsze, dlatego też podstawą jest spójna identyfikacja wizualna. Musi istnieć motyw przewodni serii, który rzuca się w oczy i wspomaga zapamiątywalność. W tym celu można wykorzystać różne techniki i style plastyczne, jednak ważne jest, by zachowały one pewną spójność, co sprawia, że wyróżniają się one spośród konkurencji.
Spójna identyfikacja wizualna może opierać się również na użyciu tych samych kolorów w całej kampanii marketingowej danej marki lub produktu. Istotne jest, by barwy te w jakiś sposób nawiązywały tematycznie do celu kampanii, np. w przypadku promowania kosmetyku damskiego idealnym rozwiązaniem jest motyw natury, nawiązanie do delikatności i eleganckiej kolorystyki, co nadaje przekazowi kobiecości.
Ważne jest, żeby wyróżnić kampanie skierowane do danego typu odbiorców. Inny rodzaj przekazu oraz jego forma powinien być skierowany do dzieci, a inny dla dorosłych. W przypadku kampanii dotyczącej promowania zdrowia, która zaszczepić ma w odbiorcy jakąś wiedzę, ważne jest by przekaz ten był bardzo wyraźny. Nie należy także ograniczać się do jednego kanału przekazu informacji. Kampanie tego typu powinny być zaadaptowane na wszystkie kanały, zarówno drukowane, jak i outdoor czy digital. Ze względu na to, że przekaz opierać ma się nie tyle na promowaniu marki, lecz na bezpieczeństwie i ochronie zdrowia i przekazywać podstawową wiedzę na dany temat, powstają materiały promocyjne w postaci ulotek, banerów internetowych, bilboardów, a nawet krótkich spotów, emitowanych w wiodących stacjach telewizyjnych, czy kanałach internetowych, by zyskać jak największą liczbę odbiorców.

ludzie pracujący w agencji reklamowej

Jak wybrać najlepszą agencję reklamową?

Przy wyborze agencji reklamowej warto zwrócić uwagę na doświadczenie, współpracę z innymi klientami oraz stworzone projekty. Dobra agencja reklamowa powinna stawiać na kreatywność i innowację, być otwarta na wyzwania oraz nowe tematy, a także nie ograniczać się do jednego kanału reklamowego, lecz tworzyć różnego typu materiały reklamowe, by dotrzeć wszelkimi możliwymi drogami do jak największej liczby odbiorców.
Warto zapoznać się z portfolio firmy, które odzwierciedla jej możliwości, charakter oraz metodykę pracy. Elementy te są niezbędne przy dobrej komunikacji i współpracy, a także porozumienia z klientem, by w jak największym stopniu spełnić jego wymagania i oczekiwania.

Tak więc, skuteczna reklama w głównej mierze opiera się na pomysłowości i innowacyjności agencji reklamowej oraz skierowaniu przekazu do odpowiedniego odbiorcy.

Artykuł powstał we współpracy z agencją reklamową Brandgarden.

Kontynuuj czytanie

Popularne

Copyright © 2020 gazeta-wirtualna.pl